Pravidla home office opět na pořadu dne

Pravidla home office opět na pořadu dne

Hybridní forma home officu by se v dlouhodobém horizontu měla týkat až 75% zaměstnanců, jejichž profese umožňuje práci na dálku. Možnost home office je ceněný benefit, který má klíčový dopad na udržení zaměstnanců ve firmě a může také významně přispět k získávání nových talentů.

Novela zákoníku práce připravovaná Ministerstvem práce a sociálních věcí by měla reagovat na některé podněty a problémy, se kterými se nyní zaměstnavatelé a zaměstnanci setkávají v praxi. Novela zatím neprošla legislativním procesem, každopádně od prvního návrhu se v oblasti pravidel pro práci z domova dost věcí pozitivně mění. Které chystané změny to jsou?

Právo na práci z domova

Skupiny zaměstnanců pečující o dítě do devíti let nebo těhotné zaměstnankyně by měly nově mít možnost požádat o výkon práce na dálku. Zaměstnavatel může a nemusí vyhovět, ale musí písemně zdůvodnit případné zamítnutí této žádosti.                                                                                                   

Původní návrh určoval povinnost zaměstnavatele vyhovět žádosti těchto zaměstnanců na home office a určoval věkovou hranici dětí, která byla původně do 15 let.

Nová dohoda o home office

Dohoda mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem musí mít písemnou podobu a musí obsahovat paušální náklad 2,80 Kč za každou hodinu, ale pouze pro okruh nákladů jako je voda, energie, vytápění bytu a odpady. Náhrada těchto nákladů by nebyla součástí mzdy, a proto by se z ní neodváděla daň z příjmu. Ostatní vynaložené náklady, které firma bude chtít poskytnout, však ale musí zdanit.

Pokud zaměstnavatel se zaměstnancem již dříve uzavřel dohodu o práci na dálku, bude ji muset doplnit o nové povinné náležitosti na základě nových pravidel, a to do 3 měsíců od účinnosti novely. Zaměstnanec může písemně dohodu vypovědět, a to i bez udání důvodů.

Délka pracovní doby při práci z domova nesmí přesáhnout 12 hodin a zaměstnancům nepřísluší náhrady mzdy při důležitých osobních překážkách nebo náhradní volno.

Zaměstnanec bude mít nárok na nezbytný software pro zajištění výkonu práce a na zachování kontaktů s kolegy.

V oblasti BOZP zůstávají pravidla stejná, jako když zaměstnanec pracuje na pracovišti zaměstnavatele. Po schválení, začne část novely platit od července 2023 a část od ledna 2024.