Konsolidační balíček přináší omezení uplatnitelnosti nákladů při pořízení osobních automobilů kategorie M1 a zároveň přináší omezení nároku na odpočet DPH u vozidel, jejichž pořizovací cena je vyšší než 2 miliony Kč bez DPH.
V úvodu je třeba poznamenat, že změna se netýká vozidel, která byla zaplacena či předána a uvedena do stavu způsobilého obvyklému užívání do 31.12.2023 bez ohledu na datum zapsání majitele do technického průkazu.
Nákup vozidla
Limit pro uplatnění nároku na odpočet DPH u osobních automobilů typu M1 vychází ze vstupní ceny automobilů ve výši maximálně 2 miliony Kč. Bude tedy možné uplatnit pouze 21 % z dané částky, tj. 420 000 Kč. Po mnoha letech se tak do zákona o DPH vrací omezení nároku na odpočet daně u osobních automobilů.
Změna zákona o dani z příjmů na rozdíl od režimu platného v nultých letech neomezuje vstupní cenu automobilu, ale výši uplatnitelných daňových odpisů. Poplatník tak bude počítat odpisy u dotčeného automobilu standardním způsobem, ovšem do daňových nákladů uplatní pouze poměrnou část, která odpovídá limitu 2 miliony Kč vstupní ceny. Zjednodušeně řečeno při pořízení vozidla za 3 miliony Kč bez DPH uplatní poplatník pouze 2/3 odpisů, bez ohledu na to, zda zvolí rovnoměrné či zrychlené.
Zvláštní pravidla jsou pak stanovena pro technické zhodnocení či jiné změny vstupní nebo zůstatkové ceny takto limitovaného majetku. Po každém zásahu do vstupní nebo do zůstatkové ceny bude nutné výše uvedený poměr k uplatnění odpisů přepočítat.
Následný prodej vozidla
Znevýhodněn bude významně i následný prodej použitých “nadlimitních” vozidel, protože daňová zůstatková cena, která se odečítá od dosažené prodejní ceny, se stanoví z plné výše zvolených odpisů bez ohledu na uplatněné krácení odpisů. Majitel vozidla tak de facto “propálí” nadlimitní část odpisů během jeho provozu a při prodeji zdaní tuto částku ještě jednou. Představme si prodej výše uvedeného automobilu za 3 miliony Kč po pěti letech za cenu 1 milion Kč. Za pět let odpisující poplatník uplatní celkem odpisy ve výši 2 miliony Kč a 1 milion odpisů neuplatní, nicméně pro účely prodeje bude daňová zůstatková cena vycházet z plných odpisů, bude tedy nula, protože se ke krácení odpisů při jejím stanovení nepřihlíží. Základ daně z prodeje vozidla bude tedy 1 milion Kč.
Finanční leasing
Obdobná úprava jako při koupi platí i pro pořízení automobilu kategorie M1 formou finančního pronájmu. I zde bude platit limit 420 000 Kč v nároku na odpočet daně z přidané hodnoty.
Při pořízení vozidla na základě smlouvy o finančním leasingu opět uplatňujeme výdaje poměrem, tentokrát však k limitu 2 miliony korun poměřujeme úhrn výdajů, které z leasingové smlouvy vyplývají. Limit 2 miliony korun se u konkrétního vozidla potom přenáší i pro následný odkup takového majetku. Pro případné daňové odpisy vozidla pořízeného po ukončení leasingové smlouvy je totiž nutné snížit limit 2 miliony korun o již uplatněné částky vyplývající ze splátek finančního leasingu tak, aby poplatník uplatnil v daňově uznatelných výdajích v celkovém součtu pouze 2 miliony korun. Limitace daňově uznatelných výdajů však platí pouze pro uživatele finančního leasingu. Leasingová společnost poskytující vozidlo s limitovanými výdaji tedy danému pravidlu nepodléhá, a to bez ohledu na to, komu takové vozidlo poskytuje.
Operativní nájem
U operativního nájmu se aplikuje opačný režim než u finančního leasingu a omezení se bude týkat pouze pronajímatele, nikoliv nájemce. Zde se naopak u nájemce výše odpočtu daně z přidané hodnoty a výše daňově uznatelných výdajů omezovat nebude a veškerá omezení budou dopadat na pronajímatele. Ten si bude moci uplatnit odpočet DPH a nájemné vozidla jako daňově uznatelný výdaj v principu bez omezení, samozřejmě za předpokladu splnění dalších zákonných podmínek.
Výše uvedená omezení se netýkají poplatníků nakupujících vozidla kategorie M1 za účelem jejich dalšího prodeje nebo provozujících koncesovanou přepravu.
Naopak pro bezemisní vozidla využívající jako palivo elektrickou energii nebo vodík bude možné až do roku 2028 využít mimořádné odpisy (100%-ní odpis za 24 měsíců) a sazbu 0,25% místo 1% měsíčně při použití vozidla zaměstnavatele zaměstnancem pro soukromé účely, což bude jistě představovat silný stimul pro využití těchto vozidel k firemním účelům.